בדיקות כלליותסרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, בייחוד בעולם המערבי. שיעורי התמותה מסרטן המעי הגס שניים רק לסרטן הריאה.

סרטן זה מתפתח מרירית מערכת העיכול – התאים המצפים את המעי מבפנים. כיום ידוע, שבחלק ניכר ממקרי סרטן המעי הגס לא מדובר בהתפתחות ישירה של תהליך ממאיר מהרירית התקינה, אלא בתהליך הדרגתי.

בראשיתו של התהליך מופיע במעי גידול שפיר – "פוליפ". פוליפ זה הופך בסדרה של שינויים מולקולרים לתהליך ממאיר. גילוי מוקדם של סרטן במעי הגס יכול לסייע לחולה, ומגביר מאוד את שיעורי ההישרדות ממחלה זו.

הטיפול הראשוני כולל בדרך כלל ניתוח להסרת הגידול במעי, ומתן של כימותרפיה במידת הצורך, כתלות ברמת הפיזור של המחלה. שיעורי הריפוי במקרה של סרטן מעי גס ששלח גרורות נמוכים למדי, ומכאן עולה עוד יותר החשיבות של הגילוי המוקדם.

מניעה וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

כיום, קיימות מספר בדיקות אפשריות שנועדו לגלות סרטן מעי גס בשלב מוקדם. גילוי כזה מתייחס לשתי אפשרויות: גילוי מוקדם של פוליפ בעל פוטנציאל ממאירות, וגילוי מוקדם של גידול ממאיר הנמצא בשלביו ראשוניים.

שתי בדיקות מרכזיות אפשריות לביצוע בדיקת סקר לגילוי סרטן המעי הגס. הבדיקה הראשונה במעלה היא בדיקת הקולונסקופיה.

בבדיקה זו מחדיר הרופא צינור גמיש אל פי הטבעת, שבקצהו מצלמה. באמצעות המצלמה יכול הבדוק להתבונן הציפוי הפנימי של המעי הגס.

בעזרת קולונוסקופיה ניתן להבחין בפוליפים חשודים, בגידולים, ובפתולוגיות נוספות. ואריציה של בדיקה זו היא הסיגמואידוסקופיה. בדיקה זו בודקת את החלק האחרון של המעי הגס בלבד, ללא החדרת הצינור אל כל אורכו של המעי.

בדיקה אפשרית נוספת היא בדיקת "דם סמוי בצואה". בדיקה זו מבוססת על ההנחה שגידולים נוטים לדמם אל תוך מערכת העיכול. דימום זה בדרך כלל אינו נראה לעין בלתי מזויינת, והוא מיקרוסקופי בלבד.

אף על פי כן, שיטות שונות מאפשרות גילוי של שאריות דם בצואה. במקרה שאכן התגלה דם בבדיקת דם סמוי, יש צורך בבדיקת קולונסקופיה משלימה כדי לזהות האם אכן נמצא גידול במעי הגס, פוליפ, או מחלה אחרת הגורמת לדימום.

היתרון של בדיקת הדם הסמוי כרוך בקלות שבביצועה. קולנוסקופיה היא בדיקה קשה לנבדק. כדי לערוך את הבדיקה באופן יעיל על הנבדק לשתות חומר משלשל, ולנקות את המעי משאריות צואה באמצעות חוקנים. הבדיקה עצמה גם היא איננה נעימה, ונעשית בחדר מיוחד תחת טשטוש.

לעומת זאת, בדיקת דם סמוי היא בדיקה פשוטה ולא פולשנית, הכרוכה באי נעימות קלה בלבד. בבדיקה זו יש למרוח מעט מהצואה על כרטיס מיוחד, שבו נעשה זיהוי שאריות הדם.

יש לזכור, עם זאת, שבבדיקת קולנוסקופיה ניתן ליטול ביופסיה (דגימה) מגידול במקרה הצורך, ואף להסיר פוליפים חשודים, ובדיקת דם סמוי חיובית (שבה נמצא דם), מחייבת בדיקת קולונסקופיה לאחריה.

מחקרים שבוצעו לאחרונה גילו ששתי בדיקות אלו יעילות כמעט במידה שווה ביחס לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, אך ככל הנראה קיים יתרון קל לבדיקת הקולונוסקופיה.

האם יש חשיבות לבחירתם של המטופלים

האם יש חשיבות להעדפה של המטופל בנוגע לבדיקת הסקר לגילוי סרטן המעי הגס? מחקר שנערך לאחרונה ופורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי “Archives of Internal Medicine” ניסה לבחון את התשובה לשאלה זו.

למרות שמוסכם על מרבית הרופאים שבדיקת קולונוסקופיה יעילה יותר, ההיענות לביצועה נמוכה יותר, בגלל אי הנעימות הכרו בהכנה לבדיקה ובבדיקה עצמה.

האם כדאי לרופא להמליץ על בדיקת דם סמוי, בהנחה שזו תבצע , ואולי להותיר את הבחירה לפציינט? במחקר עצמו נבדקו במרפאה כ – 1,000 מטופלים.

המטופלים חולקו באקראי לשלוש קבוצות: מטופלים שהומלץ להם לעבור בדיקת קולונסקופיה, מטופלים שהומלץ להם לעבור בדיקת דם סמוי, ומטופלים שהופנו לבדיקה על פי בחירתם.

החוקרים עקבו אחר החולים למשך שנה, ובחנו האם בדיקת הסקר עליה המליץ הרופא אכן בוצעה בסופו של דבר. התגלה,  שאחוז ההיענות לבדיקת קולונוסקופיה היה 38% בלבד.

כלומר, רק קצת יותר משליש מהחולים להם הומלצה בדיקה זו ביצעו אותה בשנה שלאחר מכן. לעומת זאת, אחוז ההיענות לבדיקת דם סמוי היה 67%, וההיענות לבדיקה על פי בחירת המטופל הייתה 69%.

החוקרים מסכמים, שלאפשרות הבחירה של המטופל את הבדיקה המועדפת עליו משמעות רבה ביחס לסיכויים שאכן יבצע את הבדיקה. במתן המלצה לבדיקה, על הרופא להכיר את המטופל, הרקע התרבותי והאתני שלו, ולנסות לשתף אותו ככל הניתן בהחלטה מושכלת על בדיקה שתתאים לו.

בדיקה פחות יעילה שמבוצעת על פי ההמלצה יעילה בהרבה מבדיקה טובה שאיננה מבוצעת. בבחירתו של המטופל, על פי המלצתו של הרופא, ניתן יהיה להשיג את התוצאות הטובות היותר במניעה של סרטן המעי הגס. עיקרון זה נכון כמובן, גם לבדיקות אחרות ולטיפולים תרופתיים שונים.

דילוג לתוכן