מחלות מערכת העיכולמערכת העיכול היא אחת המערכות החשובות ביותר בגוף האדם. ניתן בהחלט לומר שלא היינו יכולים להמשיך להתקיים ללא תפקוד תקין של מערכת העיכול שלנו.

המזון שאנו אוכלים נלעס בפה ונבלע. הצינור הראשון של מערכת העיכול הוא הושט שמובילה את המזון מחלל הלוע ועד לקיבה.

כשהמזון מגיע לקיבה, הוא נתקל בסביבה חומצית מאוד שעוזרת לפרק את המזון לאבני הבניין שלו בכדי שהגוף יוכל לספוג אותם.

לאחר הקיבה המזון מועבר למעי הדק. חלקו הראשון של המעי הדק הוא התריסריון, שם המזון עובר תהליכי עיכול נוספים.

המשך המעי הדק הוא צינור מפותל שאורכו באדם בוגר הוא כשישה מטרים. מטרתו העיקרית היא לספוג לדם את אבני הבניין מהמזון. לאחר המעי הדק המזון עובר לצינור נוסף באורך של כמטר וחצי- זהו המעי הגס.

במעי הגס נספגים מהמזון מים ומלחים ומה שנותר זו הצואה. הצואה מועברת למעי הישר (הרקטום) ומשם מופרשת מהגוף דרך פי הטבעת.

חלקיו השונים של המעי הגס יכולים להיפגע ממחלות שונות.

רפלוקס קיבתי ושטי- GERD

מצב בו קיימת חזרה של תוכן חומצי מהקיבה אל עבר הושט. באופן תקין קיים "שוער" שאמור למנוע חזרה של תוכן קיבה אל עבר הושט. במצבים מסוימים שוער זה נחלש והביטוי של התופעה הנ"ל הוא תחושת הצרבת.

מדובר בתופעה נפוצה למדי ועד חמישית מאוכלוסיית ארה"ב סובלים ממנה לפחות פעם בשבוע. התופעה מתרחשת בשכיחות גבוהה בקרב נשים בהריון.

תוכן הקיבה החומצי יכול לגרום לשינוי סרטני בדפנות הושט ועל כן אין להזניח מצב זה ויש לעקוב אחריו.

הטיפול הוא לרוב על ידי תרופות נוגדות חומצה. במקרים מסוימים מבצעים ניתוח לתיקון השוער.

אולקוס

האולקוס קרוי בעברית "כיב קיבה" אולם מרבית הכיבים נמצאים בתריסריון ולא בקיבה עצמה.

באופן תקין התאים המצפים את דופן הקיבה והתריסריון מפרישים חומר רירי שאמור להגן עליהם מפני החומציות הגבוהה שקיימת בתוך הקיבה.

במידה ויש בעיה בהפרשה של אותו ריר, חומצה מתחילה לכרסם בדפנות הקיבה והתריסריון עד שהיא יוצרת כיב. הכיב הוא למעשה ביטוי של הרס התאים והוא כואב מאוד. תסמינים אחרים הם בחילות, הקאות ותחושה של צרבת.

הסיבה השכיחה ביותר לכיב קיבה ותריסריון היא נוכחות של החיידק הליקובקטר פילורי במערכת העיכול. ניתן למגר אותו על ידי טיפול אנטיביוטי אינטנסיבי.

הטיפול בכיב קיבה הוא בעיקר על ידי תרופות סותרות חומצה ודיאטה שמטרתה להקטין את חומציות הקיבה.

סרטן

התפתחות של סרטן מתרחשת כאשר אחד או יותר מהתאים המרכיבים את דופן מערכת העיכול עובר שינוי שגורם לו להתחלק ללא שליטה.

סרטן יכול להתפתח בכל אחד ממדורי מערכת העיכול אולם האתר השכיח ביותר בו הוא מתפתח הוא המעי הגס.

כ-3000 אנשים מאובחנים מידי שנה כחולים בסרטן המעי הגס. המחלה היא מחלה קשה ובעלת שיעורי תמותה גבוהים אולם אם היא מאובחנת בשלב מוקדם ניתן להירפא ממנה לחלוטין.

קופות החולים מציעות כיום בדיקות סקר לאיתור מוקדם של סרטן המעי הגס. הבדיקות כוללות איתור של דם סמוי בצואה וכן בדיקות קולונוסקופיה.

הטיפול בסרטן כולל טיפול ניתוחי, טיפול קרינתי וטיפולי כימותרפיה. בשנים האחרונות קיים גם טיפול ביולוגי שמתאים לסוגים מסוימים של סרטן המעי.

מחלות דלקתיות

דלקות יכולות להתרחש בכל אחד מחלקי מערכת העיכול. דלקת בקיבה שכיחה בעקבות אולקוס ודלקת במעיים יכולה להתרחש עקב זיהום חיידקי, פטרייתי, ויראלי או אפילו טפילי.

ישנן שתי מחלות עיקריות בהן יש דלקת כרונית במעי הגס והדק. המחלות הנ"ל הן קרוהן וקוליטיס כיבית. המחלות שייכות לקבוצת המחלות האוטואימוניות בהן מערכת החיסון של הגוף פונה נגד הרקמות שלו ותוקפת אותם. במקרה זה הפגיעה היא בדופן במעי וזה מה שיוצר את הדלקת.

הטיפול במחלות הנ"ל מתבסס על תרופות שמדכאות את פעילות מערכת החיסון.

דילוג לתוכן